Dat ondernemers met winkels het zwaar hebben, dat is bij de meeste mensen wel bekend. Online verkopen neem ieder jaar toe en een deel daarvan wordt van de retail omzet afgesnoept.
Toch hoeven we geen medelijden te hebben met de retailsector, innovatieve ondernemers zorgen nog steeds voor grote omzetten en winsten. Ook zijn deze mensen niet bang van de online verkopen. Veel traditionele winkels hebben tegenwoordig ook een webwinkel naast hun fysieke winkel en pikken zo hun graantje mee van de alsmaar stijgende omzet via het internet.
Klanten de winkel in lokken
Er zijn vele vormen van marketing te bedenken voor winkels. Goede promoties aanbieden of mooie merken verkopen kan zorgen dat mensen naar een winkel toe komen. Daarnaast moeten veel bedrijven het hebben van mensen die spontaan de winkel in komen (voorbijgangers). Wanneer een winkel een klant aanspreekt zal dit doorgaans gebeuren, hier spelen winkeliers dan ook slim op in. Want hoe meer klanten de winkel in worden ‘gelokt’ hoe hoger de omzet doorgaans zal worden.
Er kunnen bijvoorbeeld in de etalage schermen geplaatst worden met promoties. Bijvoorbeeld de lopende acties en aanbiedingen. Maar in de etalage kan ook een sfeer gecreëerd worden met dit soort digitale schermen. Denk aan de kerstperiode waar iedereen op pad gaat en cadeau’s gaat aanschaffen. In de etalage kan bijvoorbeeld de kerstsfeer getoond worden met commercials van bekende merken, of een sneeuwende achtergrond. Dit spreekt het publiek aan waardoor men de winkel betreed. Het is natuurlijk de beste optie als deze sfeer vervolgens wordt voortgezet in de winkel en gerelateerde producten onder de aandacht gebracht kunnen worden.
Goede investering
Zulke schermen worden ook wel narrowcasting genoemd, of digital signage. Het is een moderne manier om bepaalde boodschappen over te brengen en de schermen kunnen uiteraard meerdere malen ingezet worden. Door nieuwe content te laten produceren kunnen de schermen opnieuw worden ingezet in een andere periode. Natuurlijk zal er eerst geïnvesteerd moeten worden in de aanschaf. Vaak wordt dit uitbesteed aan een gespecialiseerde partner. De schermen, software en content wordt dan volledig verzorgt en afgestemd op de doelgroep van de winkel. Met de juiste content kan precies de juiste boodschap worden overgebracht aan voorbijgangers en kunnen deze de winkel betreden. Dit alles is natuurlijk een goede investering te noemen, omdat het zorgt voor extra omzet.